Aktuellt datum och tid: tor 19 apr 2018, 12:59

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons 09 sep 2015, 21:13 

Halloj
För att råda lite bot på den tillfälliga (?) forumtorkan kan jag ju alltid berätta vad som finns i röran på min byggbänk just nu.
Där handlar det Plymouth från 1970. Dels en GTX, dels en Roadrunner.

GTX-en är en Monogram som jag bygde på åttitalet och nu ska renovera.
Roadrunnern är i princip samma men med vissa skillnader, boxad från Revell.
Bild
Bild

När GTX-satsen ursprungligen togs fram vet jag inte, den har även återutgivits en gång med annan boxart och mer dekalalternativ.
Roadrunern har 2000 ingraverat så det är väl då som formarna modifierades. De skillnader jag hittat hittils är:
- GTX-emblemen borttagna (givetvis)
- Inredningens konstruktion förbättrad. Tidigare balja, nu lösa sidor med mer djup i armstöd och vevar.
- Inredningen förändrad. GTX har separata framstolar, Roadrunner soffa. Måhända speglar detta verkligheten.
- Kylardelen är förändrad i det att Roadrunnern fått ett fläkthus med runt hål (refbild 1), medans GTX bara har kylarens plana vägg (refbild 2).
Bild
Bild
Här har jag inte en aning om huruvida fläkthus (heter det så?) var en option eller standard och på vilken av dem den mest borde sitta på, det är ju samma motor.
I motorrummet finns i övrigt en del felaktigheter och förenklingar men samtidigt fint ingraverade detaljer.
Motorhuvens undersida har fina detaljer men satsen saknar helt delar till underdelen till scoopet. En del som syns väl om man öppnar huven.
Bild
Huruvida detta ska scratchbyggas eller låta vara får jag fundera på.
Man kan även klia sig i huvudet vad gäller bromsservot som bara har en halv servoklocka...

Just nu handlar det om att putsa delar från gjutskarvar och utskjutarmärken (inget jag tänkte på förra gången...) samt få till en målningsbar yta på GTX-karossen.
Den var tidigare lackerad med servalack och även om T-röd löste upp färgen så hade den etsat sig in i plasten (ingen primer) så den var ful.
Zero-paints fillerprimer fungerar bra att laga detta med men det behövs något varv till innan jag är nöjd.

Återstår att se om jag orkar hålla tempo på detta. :?
Återkommer, då med bilder från själva bygget...

InläggPostat: ons 09 sep 2015, 21:23 
Användarvisningsbild

Ser bra ut så här långt! Hoppas dekalerna fungerar.

InläggPostat: ons 09 sep 2015, 23:06 

Ja et dobbelt prosjekt på to biler som er nesten like kan være spennende :)

Gaute Halsaunet

InläggPostat: tor 10 sep 2015, 21:43 

Bifogar idag några bilder från det mer eller mindre kontrollerade kaoset på byggbänken.
Bild

Här kan man jämföra inredningen som jag nämnde i tidigare inlägg.
Bild

Ska se om jag klarar foliegjuta kopior på armstöden.
Bild

Kylarvariansen nämnd tidigare. Det är lite mer skillnader i plasten så respektive får behålla sin.
Bild

Zeros fillerprimer doftar starkt och torkar fort.
Bild

Hej hopp.

InläggPostat: mån 14 sep 2015, 18:57 

Efter att under några dagar försökt få till en fungerande metod att foliekopiera får jag nu ge upp.
Blir till att bygga armstöden av styrenbitar istället, de är ju inte så komplexa så det ska nog gå.

InläggPostat: mån 14 sep 2015, 23:57 

Har du silikon og resin?
I såfall kan du gjøre det samme som jeg gjorde på min 57 Chevrolet:
Bild
Jeg helte silikon over dørsidene og når det var herdet brukte jeg det som form til å helle resin oppå slik at jeg fikk støpt av dørhåndtak og vindsusveiver og slikt.
Kan også kanskje fungere med pakningsilikon på tube eller kanskje gips.

Gaute Halsaunet

InläggPostat: tis 15 sep 2015, 09:43 

Gips borde jag provat, får ta det nästa gång.
Försökte med folie av olika slag, modellera mm men gipset tänkte jag inte på.
Silikon och resin har jag inte hemma. Försökte med olika slags lim och färg med nedslående resultat.
Påt igen en annan dag i ett annat bygge, behovet lär återkomma.

InläggPostat: tis 15 sep 2015, 13:01 

Ja slike ting kan man gjerne gjøre flere ganger :)
En annen ting som også kan fungere er epoksykitt som de har på biltema:
http://www.biltema.no/no/Bygg/Kjemikali ... 000019181/
Dette er jo nesten som modellleire men blir steinhardt etter herdig og på enkle detaljer så kan man kanskje lykkes ved at man bare trykker dette opp mot det man vil støpe av og lar det herde.

Gaute Halsaunet

InläggPostat: tis 15 sep 2015, 13:24 

Då borde ju även miliput etc fungera, möjligen de är för mjuka, så de deformeras när man tar bort dem.

InläggPostat: tis 15 sep 2015, 16:17 

Det er mulig at det også kan fungere ja, jeg har ikke prøvd det selv.

Gaute Halsaunet

InläggPostat: fre 18 sep 2015, 22:54 

Nu är jag klar med de förbättrade armstöden till gamla GTX-baljan.
Inte lika tjocka som i Roadrunnern (se tidigare bild) men betydligt mer synliga än vad de var innan.
Blev lite rundstav på rutvevshandagen också.

Bild

Tror det är dags för grundfärg nu.

InläggPostat: lör 19 sep 2015, 00:41 

Ja det der ser mye bedre ut :)

Gaute Halsaunet

InläggPostat: lör 19 sep 2015, 04:40 
Administratör
Användarvisningsbild

smashweld skrev:
- Inredningen förändrad. GTX har separata framstolar, Roadrunner soffa. Måhända speglar detta verkligheten.
- Kylardelen är förändrad i det att Roadrunnern fått ett fläkthus med runt hål (refbild 1), medans GTX bara har kylarens plana vägg (refbild 2).
Här har jag inte en aning om huruvida fläkthus (heter det så?) var en option eller standard och på vilken av dem den mest borde sitta på, det är ju samma motor.

GTX var ju "top of the line" och hadde mycket utrustning medan Road Runner var en lågt utrustad "snikbil" med stor motor som bara skulle gå fort, så helsoffa fram var vanlig i dom.

Fläktkåpa (fan shroud på Engelska) är nog kanske ett mer korrekt ord.
På många Amerikanska bilar var fläktkåpan ett option, hos flera tillverkare fanns den på bilar med AC men inte på bilar utan, och en del har det eller inte beroende på motorstorlek/version.
Så vad som är rätt och fel i det här fallet vet jag inte för så mycket kan jag inte om Mopars...än. :wink:

Håkan Persson Umeå

InläggPostat: lör 03 okt 2015, 23:21 

Nu är det väl dags för rapport igen.

Jag har hållt på med lite av varje såsom motor och chassi men det som jag tagit kort på är inredningen.
Efter att grundmålat allt med Vallejo Air Grey var det dags att börja detaljarbetet.
Började med att lägga kromfolie på listerna men då jag hade renskurit folien och skulle börja ta bort
överflödet visade det sig att grundfärgen tyckte bättre om folien än om plasten och lossnade.
Bild

Antagligen har jag väl inte fått rent nog under primern.

Hursomhelst var det väl inte värre än att det gick att pilla dit lite mer färg med pensel.
Har även penselmålat dit de ljusgrå fälten som finns i vissa Roadrunner-varianter.
Det ser inget vidare ut på bilden men har justerats i kanterna senare.

Bild

GTX-en har fått liknande duvning men här är det träinlägg som gäller istället.
Påbörjat dessa genom att lägga en rödbrun basfärg.
Här är det fler och tunnare lister att skära ut och halvbökig arbetsmiljö i baljan.
Bild

När detta är klart ska det på lite svart wash för att få djup i bitarna och sedan
får jag se om jag behöver justera lystern med någon lack.

InläggPostat: ons 21 okt 2015, 21:46 

Det går inte så fort just nu, mycket annat som ska hinnas med.

Har i alla fall nu äntligen provat färgen från "Scalefinishes". (http://www.scalefinishes.com)
Den var lite tunnare än väntat, luktade mindre och fungerade helt ok till detta lilla startprov.
Bild
Återstår att se hur det fungerar på större ytor. Karosserna är dock inte riktigt mogna ännu, behöver mer slip och primer.
Min vana trogen får jag på lite för mycket färg så det börjar rinna, att det ska vara så svårt att lugna ner sig...

Har även angripit bromsservoklockan. Den var ju bara halv, underdelen saknas, så jag har försökt skapa en egen underdel av styrenbitar.
De ska spacklas och slipas. Vet inte hur mycket som kommer synas av undersidan men det känns bra.
Bild

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 65 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4, 5  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme